Hvad er et synshandicap?
Et synshandicap er en fysisk funktionsnedsættelse, som begrænser personens evne til at se, og som ikke kan korrigeres med briller eller kontaktlinser. Synshandicap kan være blindhed, svagsynethed, begrænsning af synsfeltet eller ufrivillige øjenbevægelser.
Elever med synshandicap kan blandt andet opleve udfordringer med:
- at læse og skrive – både på papir og digitalt
- at orientere sig på skolen og i klasselokaler
- at aflæse information på tavle eller skærm
- at håndtere visuel træthed ved længerevarende synsbelastning
- at arbejde i miljøer med enten meget eller sparsom belysning
Hvilken støtte kan elever med synshandicap få?
Nedenfor kan du se en liste over de former for støtte, elever med synshandicap typisk kan få bevilget gennem SPS-ordningen. Styrelsen bevilger støtten på baggrund af en konkret vurdering af elevens udfordringer.
Hvert enkelt punkt fører videre til en beskrivelse af støtteformen.
- Afklaring af støttebehov
- It-startpakke
- Opsætning, tilslutning og instruktion (bevilges samtidig med it-startpakke)
- Studiematerialer fra Nota
- Sekretærhjælp
- Studiestøttetimer til virksomhedspraktik (kun til elever på egu-sporet)
- Mobility
- Synskonsulenttimer
- Andre synshjælpemidler og ergonomiske hjælpemidler
Ingen tilskud til støttetimer gennem SPS-ordningen
FGU-institutioner kan ikke få tilskud til støttetimer gennem SPS-ordningen. Den eneste undtagelse er, når egu-elever er i virksomhedspraktik.
Det skyldes, at undervisningen i FGU er tilrettelagt i et undervisningsmiljø, der også støtter og inkluderer elever, som har behov for støtte. FGU-institutioner skal desuden tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte i fornødent omfang til de elever, der har behov for det. Der kan derfor ikke også søges tilskud til støttetimer til elever på FGU gennem SPS-ordningen. FGU-institutionen skal varetage denne opgave inden for institutionens eksisterende økonomiske ramme.
Læs mere om det inkluderende læringsmiljø i 'Vejledning til lov og bekendtgørelse om forberedende grunduddannelse' (uvm.dk)
Overflytning af hjælpemidler
Hvis eleven allerede har hjælpemidler i udlån gennem SPS-ordningen, kan du overflytte hjælpemidlerne til den nye uddannelse.
Find vejledning til, hvordan du flytter produkter og licenser i SPSA
Ansøgning om SPS
Når du ansøger om SPS til en elev med synshandicap, skal du beskrive de konkrete udfordringer, eleven har i relation til uddannelsen.
Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige uddannelsesmæssige situationer, for eksempel undervisning, gruppearbejde, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning, forberedelse eller praktikforløb.
Søger du om studiestøttetimer - som på FGU kun er relevant for elever i virksomhedspraktik på egu-sporet - skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, studiestøttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.
Hvis du ikke selv kan beskrive elevens udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.
Vigtigt at vide, når du søger om afklaring af støttebehov og hjælpemidler
Ansøgning om afklaring af støttebehov
Hvis eleven med synshandicap har behov for hjælpemidler, skal du starte med at ansøge om en afklaring hos synskonsulenten i området.
Hvis eleven allerede har et tydeligt dokumenteret støttebehov, kan du ansøge om støtte direkte, uden at eleven skal til afklaring først.
Ansøgning om hjælpemidler og anden støtte
Hvis eleven har været til afklaring ved en synskonsulent, skal du ansøge om hjælpemidler og anden støtte (fx sekretærtimer) på baggrund af afklaringsrapporten.
Hvis eleven ikke har været til afklaring ved en synskonsulent, men der på anden baggrund er et tydeligt dokumenteret støttebehov, kan du ansøge om hjælpemidler direkte, uden at eleven skal til afklaring først.
Dokumentation
Når du som SPS-ansvarlig ansøger om støtte til en elev med synshandicap i SPSA skal du vedhæfte dokumentation for elevens funktionsnedsættelse.
Hvis eleven er blind, består dokumentationen af journal fra en synsklinik, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnosen fremgår. Det er uden betydning, at journalen er nogle år gammel, hvis elevens nuværende synstilstand fremgår i journalen.
Hvis eleven er svagsynet eller har et andet synshandicap, består dokumentationen af journal fra læge, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnose og aktuel synsstatus fremgår. Synsstatus er i de fleste tilfælde en måling af visus/synsstyrke, men det kan også være en lægefaglig beskrivelse af synsfelt eller synskvalitet, fx hvis eleven har en øjenskade eller en sygdom, der slører synet.
Dokumentationen skal indeholde elevens navn og CPR-nummer. Dokumentationen skal være dateret, og det skal fremgå, hvem der har udstedt den, herunder navn, stillingsbetegnelse og ansættelsessted (fx virksomhed, lægehus, hospital eller lignende).
Har vi allerede dokumentation?
Hvis eleven har fået SPS på baggrund af den samme funktionsnedsættelse på en anden skole, findes denne dokumentation allerede i vores system.
Du har ikke adgang til at se dokumentation, som en anden skole har vedhæftet i SPSA. Du kan i stedet spørge eleven, om dokumentationen er afleveret i forbindelse med en tidligere SPS-ansøgning. Hvis det er tilfældet, og dokumentationen stadig er aktuel, behøver du ikke at vedhæfte den igen.