Hvad er et synshandicap?
Et synshandicap er en fysisk funktionsnedsættelse, som begrænser personens evne til at se, og som ikke kan korrigeres med briller eller kontaktlinser. Synshandicap kan være blindhed, svagsynethed, begrænsning af synsfeltet eller ufrivillige øjenbevægelser.
Studerende med synshandicap kan blandt andet opleve udfordringer med:
- at læse og skrive – både på papir og digitalt
- at orientere sig på uddannelsesstedet
- at aflæse information på tavle eller skærm
- at håndtere visuel træthed ved længerevarende synsbelastning
- at arbejde i miljøer med enten meget eller sparsom belysning
Hvilken støtte kan studerende med synshandicap få?
Nedenfor kan du se en liste over de former for støtte, studerende med synshandicap typisk kan få bevilget gennem SPS-ordningen. Styrelsen bevilger støtten på baggrund af en konkret vurdering af den studerendes udfordringer.
Hvert enkelt punkt fører videre til en beskrivelse af støtteformen.
- Afklaring af støttebehov
- It-startpakke
- Online it-instruktion, abonnement (bevilges samtidig med it-startpakke)
- Synskompenserende kurser
- Studiematerialer fra Nota
- Sekretærhjælp
- Studiestøttetimer
- Mobility
- Synskonsulenttimer
- Andre synshjælpemidler og ergonomiske hjælpemidler
Overflytning af hjælpemidler
Hvis den studerende allerede har hjælpemidler i udlån gennem SPS-ordningen, kan du overflytte hjælpemidlerne til den nye uddannelse.
Find vejledning til, hvordan du flytter produkter og licenser i SPSA
Ansøgning om SPS
Når du ansøger om SPS til en studerende med synshandicap, skal du beskrive de konkrete udfordringer, den studerende har i relation til uddannelsen.
Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige uddannelsesmæssige situationer, for eksempel undervisning, forelæsninger, forberedelse, gruppearbejde, læsning af faglige tekster eller opgaveskrivning.
Søger du om støttetimer, skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, støttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.
Hvis du ikke selv kan beskrive den studerendes udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.
Vigtigt at vide, når du søger om afklaring af støttebehov og hjælpemidler
Ansøgning om afklaring af støttebehov
Hvis den studerende med synshandicap har behov for hjælpemidler, skal du starte med at ansøge om en afklaring hos Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS).
Hvis den studerende allerede har et tydeligt dokumenteret støttebehov, kan du ansøge om støtte direkte, uden at den studerende skal til afklaring først.
Ansøgning om hjælpemidler og anden støtte
Hvis den studerende har været til afklaring hos IBOS, skal du ansøge om hjælpemidler og anden støtte (fx sekretærtimer) på baggrund af afklaringsrapporten.
Hvis den studerende ikke har været til afklaring hos IBOS, men der på anden baggrund er et tydeligt dokumenteret støttebehov, kan du ansøge om hjælpemidler, uden at den studerende skal til afklaring først.
Dokumentation
Når du ansøger om støtte til en studerende med synshandicap i SPSA, skal du vedhæfte dokumentation for den studerendes funktionsnedsættelse.
Hvis den studerende er blind, består dokumentationen af journal fra en synsklinik, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnosen fremgår. Det er uden betydning, at journalen er nogle år gammel, hvis den studerendes nuværende synstilstand fremgår i journalen.
Hvis den studerende er svagsynet eller har et andet synshandicap, består dokumentationen af journal fra læge, speciallæge eller Kennedy Centret, hvor diagnose og aktuel synsstatus fremgår. Synsstatus er i de fleste tilfælde en måling af visus/synsstyrke, men det kan også være en lægefaglig beskrivelse af synsfelt eller synskvalitet, fx hvis den studerende har en øjenskade eller en sygdom, der slører synet.
Dokumentationen skal indeholde den studerendes navn og CPR-nummer. Dokumentationen skal være dateret, og det skal fremgå, hvem der har udstedt den, herunder navn, stillingsbetegnelse og ansættelsessted (fx virksomhed, lægehus, hospital eller lignende).
Har vi allerede dokumentation?
Hvis eleven har fået SPS på baggrund af den samme funktionsnedsættelse på en anden skole, findes denne dokumentation allerede i vores system.
Du har ikke adgang til at se dokumentation, som en anden skole har vedhæftet i SPSA. Du kan i stedet spørge eleven, om dokumentationen er afleveret i forbindelse med en tidligere SPS-ansøgning. Hvis det er tilfældet, og dokumentationen stadig er aktuel, behøver du ikke at vedhæfte den igen.