Ansøgninger om SPS kan sagsbehandles ad to veje, enten med automatisk tildeling eller med manuel sagsbehandling. Når en ansøgning bliver sagsbehandlet med automatisk tildeling, bliver bevillingen givet umiddelbart efter, at eleven eller den studerende har givet samtykke til ansøgningen. Når en ansøgning bliver sagsbehandlet manuelt, er det en sagsbehandler i STUK, som tager stilling til afgørelsen.
Når vi behandler ansøgninger om SPS manuelt, tager vi udgangspunkt i den startdato for støtte, som uddannelsesstedet har angivet i SPSA. De elever eller studerende, hvis støtte skal sættes i gang først, vil derfor også få behandlet deres ansøgning først.
Der kan være forskel på, hvilken dato en bevilling gælder fra, afhængig af hvilken støtte der er tale om. Vi vil dog tidligst kunne give en bevilling fra den dato, hvor eleven eller den studerende giver samtykke til støtten, og vi modtager ansøgningen.
Sådan prioriterer vi ansøgningerne i SPSA
I SPSA prioriteres ansøgningerne ud fra følgende kriterier:
- Hasteansøgninger behandles først. Hasteansøgninger er ansøgninger om SPS til synshandicap, hørehandicap og praktisk hjælp til bevægehandicap (personlig assistance) samt SPS til AMU-kurser.
- Dato for støttestart.
- Dato for modtagelse af ansøgningen. Ansøgninger med samme startdato for støtte bliver behandlet i den rækkefølge, vi modtager ansøgningerne. Vær opmærksom på, at vi først modtager ansøgningen, når der er afgivet samtykke.
Ordblinde elever og studerende får tildelt støtte med automatisk tildeling
Elever og studerende, som er testet entydigt ordblinde med Ordblindetesten, kan få bevilget IntoWords, instruktion, studiematerialer fra Nota og studiestøttetimer med automatisk tildeling. Når du bruger automatisk tildeling, får eleven eller den studerende en bevilling, så snart der er givet samtykke til ansøgningen, og der er ingen sagsbehandlingstid i styrelsen.
Læs om automatisk tildeling (spsu.dk)
Hvad kan du gøre for at sikre SPS til tiden?
Vi har som mål, at alle ansøgninger om SPS er behandlet, inden det tidspunkt, hvor uddannelsesstedet har angivet, at støtten skal sættes i gang. For at vi kan nå dette mål, skal følgende betingelser være opfyldt:
- Vi har modtaget ansøgningen mindst 30 dage før den startdato for støtte, der er angivet i SPSA. Vær opmærksom på, at vi først modtager ansøgningen, når der er afgivet samtykke.
- Ansøgningen er oprettet korrekt. Det indebærer eksempelvis, at du har valgt alle relevante funktionsnedsættelser og støtteformer i SPSA.
Find vejledning til, hvordan du opretter ansøgning og samtykke i SPSA
Find vejledning til, hvordan du angiver funktionsnedsættelser og støtteformer i SPSA
- Ansøgningen er fuldt oplyst. Det betyder blandt andet, at:
- det tydeligt er angivet, hvilken støtte der bliver søgt om
- det tydeligt er angivet, hvor mange timer der bliver søgt om, hvis der bliver søgt om støttetimer
- det tydeligt er angivet, hvordan støtten kompenserer for de udfordringer, funktionsnedsættelsen giver i forhold til uddannelsen
- eleven eller den studerendes funktionsnedsættelse er dokumenteret og al nødvendig dokumentation er vedhæftet ansøgningen.
Læs mere om krav til dokumentation (spsu.dk)
Når du har opfyldt ovenstående betingelser, er du med til at sikre, at eleven eller den studerende får støtte til tiden.
Vær desuden opmærksom på altid at:
- Angive den reelle dato for støttestart i ansøgningen
- Bruge genbestilling, hvor det er muligt
Genbestilling af SPS
Når vi i forbindelse med en tidligere ansøgning har vurderet, at støttebehovet er det samme fra halvår til halvår, giver vi mulighed for, at støtten fremover kan genbestilles. Når du genbestiller støtte, sker sagsbehandlingen automatisk i SPSA, og eleven eller den studerende får en bevilling med det samme. Der er ingen sagsbehandlingstid i styrelsen forbundet med genbestilling.
Læs om genbestilling (spsu.dk)
Varierende sagsbehandlingstider
Nogle ansøgninger vil have en kort sagsbehandlingstid, da de bliver prioriteret som hastesager. Det drejer sig bl.a. om SPS til AMU-kurser, støtte til elever og studerende med syns- og hørenedsættelser samt bevægelseshandicap.
Der kan være forskellige årsager til en længere sagsbehandlingstid af enkelte ansøgninger. Det kan for eksempel være, at der er tale om en kompleks ansøgning, hvor dokumentationen er uklar eller mangelfuld.
Vi behandler alle ansøgninger hurtigst muligt, men hvis en konkret ansøgning grundet særlige forhold haster, kan du skrive til os på sps@stukuvm.dk.