Hop til indhold
Lyt

Hvad er talblindhed?

Talblindhed – også kaldet dyskalkuli – er en specifik indlæringsvanskelighed, der kan komme til udtryk ved vedvarende vanskeligheder inden for aritmetik (læren om tal).

Talblindhed kan ikke forklares med mangelfuld undervisning, generelle indlæringsvanskeligheder eller psykologiske og sociale årsager.

Kursister med tegn på talblindhed kan blandt andet opleve udfordringer med at:

  • Forstå og sammenligne tal og mængder
  • Tælle – selv små mængder
  • Genkende og arbejde med størrelser og antal
  • Bruge grundlæggende regnefærdigheder i praksis

Der er ikke enighed om definitionen af talblindhed

Den dokumenterede viden om talblindhed er begrænset, og der er ikke enighed i forskningen om, hvad talblindhed er, og hvordan det identificeres. Der er dog generel enighed om, at talblindhed er en specifik indlæringsvanskelighed, der betyder, at personer med talblindhed oplever vedvarende vanskeligheder inden for aritemetik (læren om tal).

Læs mere om talblindhed (emu.dk)

Hvilken støtte kan kursister med tegn på talblindhed få?

Kursister med tegn på talblindhed kan få bevilget studiestøttetimer gennem SPS-ordningen.

Læs om studiestøttetimer, og hvad studiestøtten kan indeholde (spsu.dk)

Ansøgning om SPS

Når du ansøger om SPS til en kursist med tegn på talblindhed, skal du beskrive de konkrete udfordringer, kursisten har i relation til uddannelsen. 

Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige studiemæssige situationer, fx undervisning, gruppearbejde, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning og forberedelse.

Når du søger om studiestøttetimer, skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, støttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.

Hvis du ikke selv kan beskrive kursistens udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.

Dokumentation

Når du ansøger om støtte til en kursist med tegn på talblindhed, skal du vedhæfte dokumentation for kursistens funktionsnedsættelse. Du skal kun vedhæfte dokumentation for funktionsnedsættelsen, hvis styrelsen ikke tidligere har modtaget den relevante dokumentation.

Hvis kursisten ikke har dokumentation for tegn på talblindhed, skal skolen hjælpe med at udarbejde dokumentationen, hvis du vurderer, at der er mistanke om talblindhed.

Dokumentation for tegn på talblindhed kan fx være:

  • En grundig beskrivelse af kursistens vanskeligheder i forbindelse med matematiske opgaver foretaget af en matematiklærer eller en anden lærer fra det naturvidenskabelige område
  • Baggrundsoplysninger om kursistens erfaringer med matematik i folkeskolen, herunder evt. deltagelse i specialundervisning
  • Konklusion, test og lærerprotokol på den gennemførte matematiktest (bemærk, at styrelsen ikke kan betale for test og afklaring af kursister på VEU)
  • En beskrivelse af vanskeligheder med tal og talbehandling i dagligdagen, fx i forhold til penge, klokken, køreplaner eller tidsfornemmelse
  • En beskrivelse af, hvordan kursisten har det med faget matematik

Dokumentationen skal vise, at kursisten har tegn på talblindhed og ikke generelle matematikvanskeligheder, som skal løses ved pædagogiske tiltag.

Der findes ikke en national test for talblindhed

På nuværende tidspunkt er der ikke en national talblindhedstest til rådighed. Børne- og Undervisningsministeriet afsluttede i 2023 et projekt, der havde til formål at afprøve og videreudvikle en kommende test målrettet elever med talblindhed. Konklusionen på projektet var, at en test kan understøtte afgrænsning af elever på 4. klassetrin, der viser tegn på talblindhed (estimeret til 3 procent). Det er dog fortsat en udfordring med testen at finde frem til de elever, der kan diagnosticeres talblinde (estimeret til 1-2 procent). 

Derudover mangler der fortsat viden og erfaring om, hvilke indsatser der virker for elever med talblindhed. Ministeriet har derfor sat gang i en fase 2 af projektet med det formål at finde frem til virkningsfulde pædagogiske indsatser for elever med tegn på talblindhed. 

Viden om, hvordan man bedst kan støtte de elever, der med en test vil vise sig at have tegn på talblindhed, er nødvendig at have på plads, før ministeriet eventuelt stiller en national talblindhedstest til rådighed.

Læs mere om projektet (uvm.dk) 

Sidst opdateret: 9. juli 2025