Hvad er talblindhed?
Talblindhed – også kaldet dyskalkuli – er en specifik indlæringsvanskelighed, der kan komme til udtryk ved vedvarende vanskeligheder inden for aritmetik (læren om tal).
Talblindhed kan ikke forklares med mangelfuld undervisning, generelle indlæringsvanskeligheder eller psykologiske og sociale årsager.
Studerende med tegn på talblindhed kan blandt andet opleve udfordringer med at:
- Forstå og sammenligne tal og mængder
- Tælle – selv små mængder
- Genkende og arbejde med størrelser og antal
- Bruge grundlæggende regnefærdigheder i praksis
Der er ikke enighed om definitionen af talblindhed
Den dokumenterede viden om talblindhed er begrænset, og der er ikke enighed i forskningen om, hvad talblindhed er, og hvordan det identificeres. Der er dog generel enighed om, at talblindhed er en specifik indlæringsvanskelighed, der betyder, at personer med talblindhed oplever vedvarende vanskeligheder inden for aritemetik (læren om tal).
Hvilken støtte kan studerende med tegn på talblindhed få?
Studerende med tegn på talblindhed kan få bevilget støttetimer gennem SPS-ordningen.
Læs om støttetimer, og hvad støtten kan indeholde (spsu.dk)
Ansøgning om SPS
Når du ansøger om SPS til en studerende med tegn på talblindhed, skal du beskrive de konkrete udfordringer, den studerende har i relation til uddannelsen.
Du kan tage udgangspunkt i de udfordringer, der knytter sig til forskellige studiemæssige situationer, for eksempel undervisning, forelæsninger, gruppearbejde, læsning af faglige tekster, opgaveskrivning og forberedelse.
Søger du om støttetimer, skal du beskrive, hvad timerne skal anvendes til. Vær opmærksom på, om det behov, støttetimerne skal dække, ligger inden for rammerne af SPS.
Hvis du ikke selv kan beskrive den studerendes udfordringer, skal du sikre dig, at beskrivelsen er en del af den dokumentation, du vedhæfter.
Dokumentation
Når du ansøger om støtte til en studerende med tegn på talblindhed, skal du vedhæfte dokumentation for den studerendes funktionsnedsættelse. Du skal kun vedhæfte dokumentation for funktionsnedsættelsen, hvis styrelsen ikke tidligere har modtaget den relevante dokumentation.
Studerende med dokumentation for tegn på talblindhed
En studerende, som allerede har dokumentation for tegn på talblindhed, skal ikke testes igen.
Dokumentation for tegn på talblindhed kan fx være:
- En grundig beskrivelse af den studerendes vanskeligheder i forbindelse med matematiske opgaver foretaget af fx en matematiklærer fra den studerende ungdomsuddannelse
- Baggrundsoplysninger om den studerendes erfaringer med matematikfaget i folkeskolen, herunder evt. deltagelse i specialundervisning
- Konklusion, test og lærerprotokol på den gennemførte matematiktest
- En beskrivelse af den studerendes vanskeligheder med tal og talbehandling i dagligdagen, fx i forhold til penge, klokken, køreplaner eller tidsfornemmelse
- En beskrivelse af, hvordan den studerende har det med faget matematik
Dokumentationen skal vise, at den studerende har tegn på talblindhed og ikke generelle matematikvanskeligheder, som skal løses ved pædagogiske tiltag.
Studerende uden dokumentation for tegn på talblindhed
Hvis du har mistanke om talblindhed hos den studerende, og der ikke foreligger dokumentation fra en tidligere uddannelse, kan du søge om test og afklaring hos en af styrelsens leverandører.
Når test og afklaring er foretaget, vedhæfter leverandøren en udredningsrapport i SPSA. Hvis testen viser, at den studerende har tegn på talblindhed, kan du herefter ansøge om støttetimer.
Der findes ikke en national test for talblindhed
På nuværende tidspunkt er der ikke en national talblindhedstest til rådighed. Børne- og Undervisningsministeriet afsluttede i 2023 et projekt, der havde til formål at afprøve og videreudvikle en kommende test målrettet elever med talblindhed. Konklusionen på projektet var, at en test kan understøtte afgrænsning af elever på 4. klassetrin, der viser tegn på talblindhed (estimeret til 3 procent). Det er dog fortsat en udfordring med testen at finde frem til de elever, der kan diagnosticeres talblinde (estimeret til 1-2 procent).
Derudover mangler der fortsat viden og erfaring om, hvilke indsatser der virker for elever med talblindhed. Ministeriet har derfor sat gang i en fase 2 af projektet med det formål at finde frem til virkningsfulde pædagogiske indsatser for elever med tegn på talblindhed.
Viden om, hvordan man bedst kan støtte de elever, der med en test vil vise sig at have tegn på talblindhed, er nødvendig at have på plads, før ministeriet eventuelt stiller en national talblindhedstest til rådighed.
Læs mere om projektet (uvm.dk)