Støttetimerne varetages af en fagperson på uddannelsesstedet og i nogle tilfælde af en af styrelsens leverandører.
Støttetimerne er en individuelt tilrettelagt støtte. Formålet er at hjælpe den studerende med at arbejde strategisk og langsigtet med at tilegne sig, formulere og strukturere fagligt stof, hvor der indgår tal og regning.
Støttetimerne kan anvendes til udvikling af kompenserende studiestrategier, fx:
- Strategier til at komme i gang med at arbejde med regning/matematik
- Metoder til at planlægge og gennemføre arbejdet med regning/matematik samt skabe overblik
- Metoder til at gennemskue og forstå opgaver
- Instruktion i anvendelse af tallinjen og evt. andre hjælpemidler
- Verbalisering af arbejdet med at regne og arbejde med matematik
- Tænke højt og italesætte strategier til læring
Støttetimerne skal tage udgangspunkt i den konkrete studiemæssige kontekst og må ikke have karakter af specialundervisning eller ekstraundervisning.
Støtte i praktikforløb på videregående uddannelser
Støttetimer kan også bevilges til studerende med tegn på talblindhed i forbindelse med praktik som en del af en videregående uddannelse.
I praktikperioden kan den studerende have behov for støtte til at udvikle strategier, der gør det lettere at skabe overblik over arbejdsopgaver og håndtere talbaseret information i praksis. Det kan fx dreje sig om at aflæse skemaer, dokumentere observationer med tal, anvende fagspecifikke målinger eller arbejde ud fra tekniske anvisninger og data.
Behovene varierer alt efter uddannelse og praktiksted. En studerende på en sundhedsfaglig uddannelse kan fx have brug for strategier til at dokumentere målinger korrekt og navigere i journalsystemer, mens en studerende inden for det tekniske eller naturvidenskabelige område kan have behov for metoder til at forstå beregninger, analyser eller tekniske specifikationer i praksis.
Støtten tilpasses den enkelte studerendes behov og den konkrete praktikramme og tilrettelægges i et samarbejde mellem uddannelsessted, praktiksted og den studerende selv.