Hop til indhold
Lyt

Analysen viser, at der er store forskelle på, hvordan SPS-arbejdet er organiseret på ungdomsuddannelserne, og i hvilket omfang SPS-medarbejderne oplever at have tilstrækkelig viden og tid til støttearbejdet. 

Rapporten fortæller også, at de fagprofessionelle på tværs af uddannelsesinstitutioner vurderer, at SPS har en positiv betydning for de elever, der modtager støtten. 

Af de faktorer, der fremmer virkningen af SPS fremhæver de fagprofessionelle blandt andet at:

  • En tryg og tillidsfuld relation mellem støttegiver og elev understøtter, at elever får et udbytte af SPS
  • Viden om målgruppen er en forudsætning for at yde kompetent støtte. 
  • Koblingen mellem den individuelle støtte (SPS) og den almene undervisning er vigtig for, at elever kan modtage en sammenhængende støtte.
  • Jo hurtigere støtten kommer i gang for SPS-modtagere, desto bedre mulighed har de fagprofessionelle for at forhindre, at eleven får negative erfaringer, og derved en dårlig start på ungdomsuddannelsen.  

Download rapporten Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne: De fagprofessionelles perspektiv på SPS (pdf)

Baggrund:

Analysen bygger på gruppeinterviews med fagprofessionelle på otte skoler (to stx-, to hf-, to sosu-skoler og to tekniske skoler). 

Skolerne er valgt, så der er flere uddannelser repræsenteret, geografisk spredning samt en vis volumen af SPS-modtagere. 

Analysen har fokus på elever, der har modtaget SPS på baggrund af ordblindhed eller psykiske vanskeligheder.

Find de andre rapporter fra projektet på spsu.dk