Hvad er talblindhed?
Talblindhed – også kaldet dyskalkuli – er en specifik indlæringsvanskelighed, der kan komme til udtryk ved vedvarende vanskeligheder inden for aritmetik (læren om tal).
Talblindhed kan ikke forklares med mangelfuld undervisning, generelle indlæringsvanskeligheder eller psykologiske og sociale årsager.
Tegn på talblindhed kan gøre det udfordrende at følge med i fag, hvor du skal bruge tal og regning. Det kan fx være svært at:
- Forstå og sammenligne tal og mængder
- Tælle – selv små mængder
- Genkende og arbejde med størrelser og antal
- Bruge grundlæggende regnefærdigheder i praksis
Der er ikke enighed om definitionen af talblindhed
Den dokumenterede viden om talblindhed er begrænset, og der er ikke enighed i forskningen om, hvad talblindhed er, og hvordan det identificeres. Der er dog generel enighed om, at talblindhed er en specifik indlæringsvanskelighed, der betyder, at personer med talblindhed oplever vedvarende vanskeligheder inden for aritemetik (læren om tal).
Læs mere om talblindhed (emu.dk)
Egu-elever i virksomhedspraktik kan få studiestøttetimer
Hvis du har tegn på talblindhed, kan du som egu-elev i virksomhedspraktik få studiestøttetimer gennem SPS-ordningen. Hvis du har brug for ekstra hjælp i dit skoleforløb, er det skolen, der sørger for, at du får den støtte, du har brug for.
Læs om studiestøttetimer, og hvad du kan få hjælp til som egu-elev i virksomhedspraktik (spsu.dk)
Hvis du har brug for støtte som FGU-elev
På FGU får du undervisning i et miljø, hvor der er fokus på, at alle elever skal føle sig trygge og få den støtte, de har brug for. Hvis du har brug for ekstra hjælp i undervisningen, er det skolen, der sørger for, at du får den støtte, du har brug for.
Hvis du går på egu-sporet på FGU og skal i virksomhedspraktik, kan du få studiestøttetimer gennem SPS-ordningen, hvis du har brug for støtte. Studiestøttetimerne kan kun gives i den periode, hvor du er i praktik.
Sådan søger du om SPS
Det er den SPS-ansvarlige på skolen, som søger om SPS til dig. Du skal derfor kontakte den SPS-ansvarlige på skolen, hvis du har behov for støtte til din uddannelse.
Se video og læs om, hvordan du søger SPS (spsu.dk)
Dokumentation
Når den SPS-ansvarlige skal søge om SPS til dig, skal der være dokumentation for, at du har tegn på talblindhed. Hvis du allerede har dokumentation for, at du har tegn på talblindhed, skal du derfor tage den med til den SPS-ansvarlige. Hvis du ikke har dokumentation for tegn på talblindhed, skal din skole hjælpe med at udarbejde dokumentationen, hvis skolen vurderer, der er mistanke om talblindhed.
Dokumentation for tegn på talblindhed kan fx være:
- En grundig beskrivelse af dine vanskeligheder i forbindelse med matematiske opgaver foretaget af en matematiklærer eller en anden lærer fra det naturvidenskabelige område
- Baggrundsoplysninger om dine erfaringer med matematik i folkeskolen, herunder evt. deltagelse i specialundervisning
- Konklusion, test og lærerprotokol på den gennemførte matematiktest
- En beskrivelse af dine vanskeligheder med tal og talbehandling i hverdagen, fx i forhold til penge, klokken, køreplaner eller tidsfornemmelse
- En beskrivelse af, hvordan du har det med faget matematik
Dokumentationen skal vise, at du har tegn på talblindhed og ikke generelle matematikvanskeligheder, som skal løses ved pædagogiske tiltag.
Der findes ikke en national test for talblindhed
På nuværende tidspunkt er der ikke en national talblindhedstest til rådighed. Børne- og Undervisningsministeriet afsluttede i 2023 et projekt, der havde til formål at afprøve og videreudvikle en kommende test målrettet elever med talblindhed. Konklusionen på projektet var, at en test kan understøtte afgrænsning af elever på 4. klassetrin, der viser tegn på talblindhed (estimeret til 3 procent). Det er dog fortsat en udfordring med testen at finde frem til de elever, der kan diagnosticeres talblinde (estimeret til 1-2 procent).
Derudover mangler der fortsat viden og erfaring om, hvilke indsatser der virker for elever med talblindhed. Ministeriet har derfor sat gang i en fase 2 af projektet med det formål at finde frem til virkningsfulde pædagogiske indsatser for elever med tegn på talblindhed.
Viden om, hvordan man bedst kan støtte de elever, der med en test vil vise sig at have tegn på talblindhed, er nødvendig at have på plads, før ministeriet eventuelt stiller en national talblindhedstest til rådighed.
Læs mere om projektet (uvm.dk)