Hop til indhold
Lyt

Evalueringen har haft fokus på elever, der modtager SPS på grund af ordblindhed eller en psykisk funktionsnedsættelse.

Som en del af virkningsevalueringen har 8 skoler i skoleåret 2020/2021 udviklet og afprøvet forskellige indsatser og initiativer i forhold til tilrettelæggelsen af SPS til elever med psykiske funktionsnedsættelser.

Skolerne har arbejdet med indsatser inden for et af følgende temaer:

  • Opsporing og afdækning af støttebehov
  • Kobling mellem individuel støtte og almen undervisning
  • SPS i forbindelse med praktik på erhvervsuddannelserne

Erfaringsopsamling

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har udarbejdet en erfaringsopsamling, som beskriver skolernes erfaringer med udviklingsforløbene og deres SPS-arbejde, herunder i hvilket omfang skolerne oplever, at indsatserne har medført de ønskede forandringer.

Erfaringsopsamlingen tegner helt overordnet et billede af, at skolernes deltagelse i de systematiske forløb har bidraget til en styrket professionalisering af deres arbejde med SPS-opgaven.

Flere af skolerne påpeger, at deltagelsen i forløbene har skærpet deres opmærksomhed på vigtigheden af at have en klar vision og strategi for arbejdet med SPS, som understøttes af klare procedurer, videndeling og systematik.

Download rapporten Erfaringsopsamling fra systematiske forløb på otte ungdomsuddannelser (pdf)

Læs om Virkningsevaluering af SPS på ungdomsuddannelserne på spsu.dk