Hop til indhold
Lyt

Fokus i notatet er på elevernes udbytte af støtten og på de forhold, der har betydning for deres udbytte. De interviewede elever modtager SPS på baggrund af ordblindhed eller psykiske vanskeligheder, som for eksempel angst, autisme eller ADHD. 

På tværs af interviewene beskriver eleverne, at støtten forbedrer deres forudsætninger for at følge undervisningen og gennemføre deres uddannelse. Det gør det på to måder:

  1. Ved at yde konkret faglig støtte til deres skolearbejde
  2. Ved at støtte eleverne personligt eller socialt, så de kan give skolearbejdet det nødvendige fokus

I notatet beskriver eleverne nogle af de forhold, der har betydning for udbyttet af SPS. De nævner blandt andet støttens fleksibilitet, samspillet mellem støtten og undervisningen og om der er åbenhed om elevens udfordringer i klassen. 

Læs notatet elevperspektiver på specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne (pdf)

Baggrund:

Analysen bygger på interviews med elever på otte skoler (to stx-, to hf-, to sosu-skoler og to tekniske skoler). 

Skolerne er valgt, så der er flere uddannelser repræsenteret, geografisk spredning samt en vis volumen af SPS-modtagere. 

Analysen har fokus på elever, der har modtaget SPS på baggrund af ordblindhed eller psykiske vanskeligheder.

Find de andre rapporter fra projektet på spsu.dk