Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne (2019)

EVA har kortlagt, hvad der kendetegner SPS-modtagerne og deres støtteforløb og undersøgt, hvordan støttemodtagerne klarer sig med hensyn til gennemførelse af ungdomsuddannelse og overgangen til videregående uddannelse og job.

Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne (pdf)

Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne: De fagprofessionelles perspektiv på SPS (pdf)

Læs artiklen Unge, der får specialpædagogisk støtte på deres ungdomsuddannelse, klarer sig lige så godt som deres kammerater på nogle områder på eva.dk

Faktaark, der sammenfatter hovedresultaterne af en evaluering af specialpædagogisk støtte (SPS) på ungdomsuddannelserne (pdf)

Inkluderende læringsmiljøer for psykisk sårbare elever (2018)

Rapporten sammenfatter resultaterne fra casestudier af tre gymnasiers arbejde med at bygge bro mellem SPS og almenundervisningen. Fokus er på skolernes indsatser til SPS-modtagere med psykisk funktionsnedsættelser og psykisk sårbare elever bredt set. 

Inkluderende læringsmiljøer for psykisk sårbare elever (pdf) 

Samspil mellem specialpædagogik og almen undervisning for psykisk sårbare elever (2018)

På baggrund af en caseundersøgelse har EVA udarbejdet en rapport om samspillet mellem den individuelle SPS i form af støttetimer og den almene undervisning.  

Caseundersøgelsen undersøger tilrettelæggelsen af specialpædagogisk støtte (SPS) til elever med psykiske funktionsnedsættelser på tre udvalgte gymnasier, og den viser, at SPS tilrettelægges forskelligt, og at der er forskellige fordele og udfordringer på alle skoler. Fælles er dog, at de elever, der modtager SPS, oplever positiv betydning af støtten.

I artiklen fremhæves de resultater fra undersøgelsen, som handler om samspillet mellem den individuelle SPS i form af støttetimer og den almene undervisning. Både støttegivere og lærere gør en stor indsats for at hjælpe psykisk sårbare elever, så de får de bedste muligheder for at følge undervisningen og gennemføre uddannelsen på lige vilkår med de øvrige elever. Der er stadig et potentiale for at styrke koblingen mellem individuel støtte og almen undervisning. 
 
Caseundersøgelsen er gennemført af EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og udgivet i 2018.

Casestudie om inkluderende læringsmiljøer til psykisk sårbare unge (pdf)

Artikel om inklusion af psykisk sårbare unge på ungdomsuddannelserne (pdf)

Systematisk litteraturstudie med fokus på, hvordan inkluderende læringsmiljøer og SPS kan understøtte trivsel hos unge med psykiske funktionsnedsættelser og/eller læring på ungdomsuddannelserne

Kortlægning af hvilken støtte der gives til elever med psykiske lidelser og /eller udviklingsforstyrrelser på ungdomsuddannelserne (2016)

Kortlægningen er en afrapportering af delprojekt 2 i det satspuljefinansierede initiativ ’Nye støtteformer for uddannelsessøgende med psykiske vanskeligheder of udviklingsforstyrrelser’

Kortlægning af hvilken støtte der gives til elever med psykiske lidelser og /eller udviklingsforstyrrelser på ungdomsuddannelserne

 

Sidst opdateret: 22 timer siden