Hop til indhold
Lyt

Spørgsmål og svar om Atea

Atea er styrelsens serviceleverandør. Det betyder, at Atea sørger for at sende hjælpemidler ud, reparere hjælpemidler og give support.

Du kan altid kontakte Ateas support på telefon 7021 1286 eller mail: SPS@atea.dk.

FlexValg er den hjemmeside, som Atea bruger til administration af hjælpemidler. Det er her, du kan downloade dine programmer, hvis du har fået programmer til din egen computer. 

Når du får læse-skriveprogrammer gennem SPS-ordningen, får du en profil på Ateas FlexValgsportal.

Link til FlexValg

Den SPS-ansvarlige på dit uddannelsessted får en velkomstmail fra Atea. Den SPS-ansvarlige sender mailen videre til dig. Det kan også ske, at du får mailen direkte fra Atea.

Velkomstmailen fra Atea indeholder et brugernavn og et engangspassword. Brugernavnet kan ikke ændres, men du skal vælge et nyt password, første gang du logger på FlexValg.

Det er vigtigt, at du registrerer din mail i FlexValg. Atea skal bruge din mail, hvis du har glemt dit password, eller de skal sende dig en pakkelabel.

Hvis Atea ikke har din mail, kan de ikke sende dig et nyt password eller en pakkelabel.

Nogle programmer kræver en licensnøgle for at blive aktiveret.

Du kan finde licensnøglen på FlexValg.

Hvis der er problemer med licensnøglen, kan du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Hvis din mail er registreret i FlexValg, kan du skrive din mail i feltet ”Glemt password” eller "Glemt brugernavn". Derefter får du en mail med et engangspassword.

Hvis du ikke har registreret din mail i FlexValg, skal du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Du skal bestille en pakkelabel hos Atea, hvis du har fået besked i e-Boks om, at du skal sende dine hjælpemidler retur.

Du bestiller en pakkelabel via linket i den besked, du har fået i e-Boks.

Bestil pakkelabel til returnering

Du skal ikke logge ind på FlexValg først.

Når du bestiller din pakkelabel, skal du indtaste dit CPR-nr. og den mail, som pakkelabelen skal sendes til. Du vil herefter få en mail, hvor du via et link skal bekræfte, at du ønsker at sende hjælpemidler retur, og at mailadressen er korrekt.

Når du har klikket på linket i mailen, sender Atea en pakkelabel til din mail.


Hvis du vil sende hjælpemidler retur, selv om du ikke har fået en besked i e-Boks, skal du logge på FlexValg og bestille en pakkelabel.

Når du er logget på FlexValg, kan du se en oversigt over dine hjælpemidler. Du skal klikke på ´KLIK HER FOR AT RETURNERE DENNE BEVILLING´ ud for det udstyr, som du vil sende retur.

Når du bestiller din pakkelabel, skal du indtaste din mailadresse og dit telefonnummer. Tryk herefter på bekræft returnering. Atea sender nu en pakkelabel til din mail.

Hvis du har problemer med at bestille en pakkelabel, kan du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.


Hvis du ikke får din pakkelabel, kan det skyldes, at:

  • Aktiveringsmailen eller pakkelabelen ligger i dit spamfilter
  • Mailadressen i FlexValg er forkert
  • Pakkelabelen ikke er sendt fra Atea endnu. Det tager normalt 1-2 timer, før den bliver sendt.

Hvis du oplever problemer med at få en pakkelabel, kan du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Når du henvender dig til Ateas support med et spørgsmål, opretter Atea en supportsag. Atea registrerer supportsagen under et INCATEA-nummer. 

Efter supportopkaldet, sender Atea en mail, som indeholder INCATEA-nummeret. Det er den person, som har henvendt sig til Atea, der modtager mailen.

Du kan altid få oplyst INCATEA-nummeret i forbindelse telefonsamtalen.

Hvis du kontakter Atea om en igangværende supportsag, skal du oplyse INCATEA-nummeret.

Hvis dit hjælpemiddel er gået i stykker, skal du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Atea skal bruge følgende oplysninger:

  • En beskrivelse af fejlen
  • Dit navn
  • Navnet på dit uddannelsessted
  • Uddannelsesstedets adresse
  • Serienummer på computeren (serienummeret findes enten i bunden af computeren eller under batteriet)

Atea sender en pakkelabel til dig.

Du skal huske at tage back-up af dine filer, inden du sender computeren til reparation. Ellers risikerer du at miste data. Hvis Atea skal tage back-up, kan reparationen tage længere tid.

En reparation kan tage op til 5 arbejdsdage.

Hvis du har fået stjålet en computer, som styrelsen har bevilget, skal du anmelde tyveriet til politiet. Du skal ikke anmelde tyveriet til din forsikring. Vi bevilger en ny computer, hvis du har behov for det.

Politiet skal bruge serienummeret på computeren. Hvis du ikke har serienummeret eller ikke kan finde det i FlexValg, kan du kontakte Ateas support på telefon 7021 1286.

Du skal aflevere en kopi af politianmeldelsen til den SPS-ansvarlige på dit uddannelsessted. Den SPS-ansvarlige skal bruge politianmeldelsen, når der skal søges om en ny computer.

Hvis computeren er blevet væk, bevilger vi en ny computer. Den SPS-ansvarlige på dit uddannelsessted skal søge om at få computeren erstattet og forklare, hvordan computeren er blevet væk.

Du kan tage dine hjælpemidler med på en ny uddannelse, der er godkendt til SPS.

Når du starter på den nye uddannelse, skal du kontakte den SPS-ansvarlige på uddannelsesstedet. Den SPS-ansvarlige vil sørge for, at hjælpemidlerne bliver overflyttet til din nye uddannelse og udlånet bliver forlænget.

Hvis du har fået bevilget hjælpemidler på en folkeskole, kan hjælpemidlerne ikke overflyttes. Det skyldes, at det i folkeskolen er kommunen eller skolen, der bevilger hjælpemidler. Under SPS-ordningen er det staten, der bevilger hjælpemidler.

Du kan få ombyttet dit program til IntoWords.

Hvis du ønsker at søge om ombytning til IntoWords, skal du kontakte den SPS-ansvarlige på dit uddannelsessted.

Du skal selv installere IntoWords på computeren.

Det er ikke muligt at købe et hjælpemiddel, som du har fået i udlån via SPS-ordningen.

Du kan låne dine hjælpemidler i 3 måneder efter, at du er færdig med din uddannelse. Herefter skal du returnere hjælpemidlerne.

Sidst opdateret: 6. september 2021